Digisprong

Computationeel denken in de Kleuter- en Lagere school

Op aanvraag

Presentatie van de module: https://bit.ly/4aZvRID 

Computationeel denken …. Het woord alleen al doet denken aan labo’s en computerfanaten die zich achter het computerscherm compleet uitleven. Niets is minder waar.

Als je begrijpt dat onze peuters al vroeg bezig zijn met taken in een bepaalde volgorde uit te voeren, en dat de kleine stapjes ook logaritmes genoemd kunnen worden, dan snap je meteen dat dit “denken als een computer” dichter bij ons dagelijks leven staat dan we dachten.

We stimuleren dit denken al van in de kleuterklas. Dit heeft niet alleen te maken met de voorbereiding op de lessen in het secundair. Het legt ook de basis om in het dagelijks leven  naar problemen te kijken en nog belangrijker: om ze op te lossen.

Daarom dus deze opstartmodule. Je gaat met het ganse lerarenteam aan de slag.

De module is opgedeeld in 4 onderdelen. We starten met een video. Op een aangename en laagdrempelige wijze leggen we theorie en praktijk uit. Daarna volgen opdrachten waar je met je collega’s aan de slag gaat. Je brengt vaak letterlijk de leerstof meteen op de klasvloer in praktijk. 

Alles wordt in afstandslessen aangeboden. Iedere deelnemer kan op eigen tempo of samen met collega’s deze doornemen. Naar het einde van de module organiseer je een minicarrousel op een teamvergadering of op een pedagogische studiedag. Daar kan je een aantal items en aangekochte robotjes onder de loep nemen en leggen de leerkrachten aan elkaar uit hoe zij die in hun lessen integreren. Je kan deze 10 u module inzetten overheen het volledig schooljaar

  1. Inleiding en theorie uitgelegd
  2. Unplugged spelen: zonder computers problemen oplossen
  3. Programmeren met apps: zowel op kleuter- als op lagere school niveau
  4. “Spelen” met robotjes

Deze module brengt méér dan eender wel handboek de praktijk letterlijk naar de klasvloer en zet het hele team in actie!

Na afronding van deze module ben je in staat om:

  • De theorie van Computationeel denken te begrijpen.
  • Verschillende spelen die computationeel denken stimuleren toe te passen in de klas
  • samen met je collega's een digitale materialen bank aan te leggen en te gebruiken

Deze module is geschikt voor leerkrachten van kleuter-, lagere scholen die hun digitale leeromgeving willen verbeteren

Behaalde DigiCompEdu Competenties

3 Lesgeven en leren

3.4. Zelfsturend leren

 Ik gebruik digitale technologieën om mijn leerlingen hun eigen leerproces in handen te laten nemen en hen verantwoordelijkheidszin bij te brengen.

5 Leerlingen ondersteunen

5.3. Actieve betrokkenheid

Ik gebruik digitale technologieën om de leerling actief en creatief te betrekken.

6 Aanleren van digitale competenties

6.5 Problemen digitaal oplossen

 Ik leer mijn leerlingen aan om technische problemen te begrijpen en op te lossen, ook in een nieuwe situatie.



Aantal lestijden
20


» meer info over deze opleiding

Inschrijvingsgeld
€ 30,00
Administratieve kost
€ 5,00
Prijs per leerkracht . Het cursusmateriaal wordt digitaal ter beschikking gesteld

Om deze cursus met succes te kunnen volgen is een basiskennis van Windows aangewezen: met vensters kunnen werken, de taakbalk gebruiken, mappen aanmaken en bestanden kunnen opslaan, vlot kunnen werken met werkbalken.

Gepassioneerde leerkrachten, praktijkgerichte cursussen.
G. Verstraete
Bijleren in een professionele, aangename sfeer én met een persoonlijke aanpak.
P. Maes
De cursus van je leven vind je in hét CVO!
B. Tsiobbel
Share
Share